Blog

Studenten over jongeren warm maken voor Ringland

dinsdag 30 maart 2021
Laetitia Gregoir, Cloë Meylemans, Eva De Voeght, Louise Govaerts, Evelien Dillen en Mats Vanhouwenhuyse, studenten aan AP Hogeschool.

Negen weken lang hadden Cloë, Louise, Eva, Laetitia, Evelien en Mats de Instagram-pagina van Ringland in handen. Voor hun bachelorproef van de opleiding Communicatiemanagement aan de AP Hogeschool werkten ze leuke projecten uit om jongeren warm te maken voor het Ringland-verhaal. En of het een succes was! Mats vertelt met welke ideeën ze het enthousiasme voor Ringland nog meer hebben doen groeien.

‘‘

Gezocht: communicatieve laatstejaarsstudenten die Ringland willen promoten bij jongeren. Klinkt als een job voor ons, dachten wij meteen. Ringland stond dit jaar voor het eerst op de lijst van mogelijke bachelorproeven, naast tal van andere interessante opties. Toch hebben wij niet lang moeten nadenken. Als Antwerpenaren met een groot hart voor de stad en het milieu, stemden wij alle zes op Ringland als eerste keuze. Negen weken lang hebben wij het geluk gehad om intensief te mogen meewerken aan allerlei communicatiecampagnes, met een sterke focus op jongeren tussen 18 en 30 jaar.

Ons avontuur begon op 2 februari. Na een overtuigende presentatie van Ringland-coördinator Christophe Lambrechts tekenden we samen met hem de krijtlijnen uit voor ons project. Ringland is erin geslaagd om duizenden mensen mee te krijgen in het verhaal van de overkapping. Toch heeft een bepaalde doelgroep de trein wat gemist: de jeugd. Het betrekken van die doelgroep zou de rode draad vormen in ons project.

Spreek de taal van jongeren

Maar hoe betrek je die jongeren het best bij een burgerbeweging als Ringland? Eerst en vooral is het belangrijk dat ze weten wat Ringland inhoudt. Na een grondige analyse van de socialemediakanalen merkten we dat het Instagram-account van Ringland weinig overtuigend was voor een jongere doelgroep. Jongeren consumeren informatie met een hoge snelheid en verkiezen beelden boven lange teksten. Daarom staken we het Instagram-account in een nieuw jasje. Neem maar eens een kijkje! Je zal zo de nieuwe huisstijl opmerken. En de nieuwe aanpak heeft geloond! Het aantal volgers steeg met 12,3 procent. Bij de doelgroep 18- tot 24-jarigen zagen we zelfs een verdubbeling.

Vergeet-Ringland-nietjes

Instagram was ook the place to be voor het promoten van onze campagnes. Het speerpunt van ons project en de campagne waarmee we de meeste jongeren bereikt hebben, was de fondsenwerving. Naast het inzamelen van geld was die vooral bedoeld om de boodschap van Ringland te verspreiden en om contactgegevens te verzamelen van nieuwe, jonge Ringlanders.

Jongeren overtuigen om een project te steunen is een uitdaging. Dat hebben wij aan den lijve mogen ondervinden. Hoe krijg je jonge mensen in hemelsnaam mee in het verhaal van Ringland? Sterker nog: hoe zorg je ervoor dat ze een (kleine) financiële bijdrage willen leveren?

Naast een overtuigend verhaal krijgen jongeren in ruil voor hun steun graag iets tastbaars. Daaruit is het idee van de ‘groeikaartjes’ ontstaan. Dat zijn flyers waarin zaadjes van vergeet-me-nietjes verwerkt zitten. Iedere koper kan die flyer thuis in wat grond steken om zo een bos bloemen te kweken die doet denken aan Ringland.

Met een overtuigende pitch en een grote voorraad ‘groeikaartjes’ trokken we de straat op. Het resultaat van onze actie overtrof ruimschoots onze verwachtingen. Wat werd het Ringland-verhaal goed onthaald! Maar liefst 219 mensen kochten in totaal 353 kaartjes. Goed voor een winst van een flinke 500 euro.

Vergeet-Ringland-nietjes.
Picknick in de berm van de Ring

Als extraatje was aan de groeikaartjes ook een winactie verbonden voor wie haar of zijn mailadres opgaf. De hoofdprijs voor twee gelukzakken: een vip-picknick in de berm van de Ring. Het idee van een idyllische picknick op zo’n onorthodoxe plek spreekt jongeren enorm aan, zeker als je het volledige menu laat sponsoren door populaire Antwerpse horecazaken. 

Ook op Instagram gaven we een picknickmand weg aan een willekeurige persoon die de pagina volgt, op het bericht reageerde en het bericht deelde in haar of zijn verhaal. Die simpele winactie leverde ons een heleboel extra volgers op.

Picknick op de Ring.
Fiets de Ring rond

Met de lente voor de deur is het tijd om de benen te strekken en te genieten van de buitenlucht. En waarom zou je dat niet combineren met wat leuke informatie over de toekomstige Ringparken? Vanuit dat idee werkten we een leerrijke fietsroute uit langs de (voorlopig nog) zeldzame stukjes groen naast de Ring. Je kan de fietstocht nog terugvinden op Facebook en Instagram of download hier het handige overzicht van de te volgen knooppunten. De QR-codes naast sommige knooppunten verwijzen door naar filmpjes over de plannen voor die locatie.

fiets de ring rond
Bedankt, Ringland!

De voorbije weken hebben wij enorm veel bijgeleerd. Fondsenwerving, sponsors zoeken, de sociale media beheren,... allemaal ervaringen die we koesteren. Wij staan alvast volledig achter de plannen van Ringland en we zullen ze in de toekomst met veel belangstelling blijven volgen.

Merci, Christophe, Veerle, Dré, Merel en Katelijne voor de begeleiding vanuit Ringland! En merci, Vera voor de begeleiding op school!

’’

Het verhaal van de studenten van AP Hogeschool werd opgetekend door Mats Vanhouwenhuyse, mede namens Cloë Meylemans, Louise Govaerts, Eva De Voeght, Laetitia Gregoir en Evelien Dillen. Op zijn beurt dankt Ringland hen van harte voor hun enthousiasme, fijne ideeën, mooie realisaties en prima samenwerking!