Studentes winnen duizenden jongeren voor Ringland

donderdag 31 maart 2022

In slechts enkele jaren tijd is Ringland uitgegroeid tot een volwaardige non-profitorganisatie met honderden vrijwilligers die aantonen dat er een groot draagvlak bestaat voor de overkapping, stelden enkele laatstejaars van AP Hogeschool vast. Jongeren vormen evenwel een doelgroep die zeer lastig te betrekken is. Daarom werkten de studentes met veel enthousiasme een veelzijdige en succesvolle campagne uit. Frederique vertelt wat ze allemaal deden.

Hoe krijgen we jongeren mee in het verhaal van Ringland? En hoe kunnen we hen actief engageren? Die vragen lagen aan de basis van ons project in het kader van onze opleiding Communicatiemanagement aan de AP Hogeschool. Van Ringland-coördinator Christophe Lambrechts kregen we veel vrijheid om zelf enkele campagnes te bedenken en uit te voeren.

Ideeën waren er in overvloed. Met een animatievideo ondersteund door een zelfgemaakte rap en een spel voor alle Antwerpse jeugdbewegingen hebben we duizenden jongeren kunnen informeren. Engagement hebben we dan weer bereikt door een filter op Instagram te lanceren en het TikTok-profiel van Ringland over te nemen. Dat zijn dé kanalen bij uitstek om onze doelgroep te bereiken. Maar de kers op de taart was toch wel het succes van onze infoavondStart to Ringland waarbij we drie nieuwe vrijwilligers hebben gevonden voor het communicatieteam.

Klap je handen doe maar mee! Een animatiefilmpje met een leuke rap.
Koffie en thee

Een andere actie was onze koffie-en-theecampagne. Gedurende vijf dagen stonden we elke dag aan een andere hogeschool om nieuwe inschrijvingen te werven voor de nieuwsbrief. Elke passant kreeg naast een kopje koffie of thee ook een korte uitleg over Ringland. Via het scannen van een QR-code hebben we zo honderden nieuwe Ringlanders kunnen strikken. 

De voorbije weken hebben we al onze verworven communicatieskills van netwerken tot promoten in de praktijk kunnen inzetten. Het effectief uitvoeren van de campagnes heeft ons enorm veel bijgeleerd en die ervaring zal ons altijd bijblijven. Wij zijn intussen rasechte Ringlanders geworden en we zullen de organisatie in de toekomst op de voet blijven volgen!

Een filter voor Instagram.

Het verhaal van de studentes Communicatiemanagement van AP Hogeschool werd opgetekend door Frederique Franken, mede namens Anissa Depooter, Sien Raymakers, Raqsya Sarwar en Jemke Spitaels. Ringland dankt hen hartelijk voor hun enthousiaste inzet, goeie ideeën en mooie resultaten! Ook veel dank aan docente Vera Mols, die voor het tweede jaar op rij een ploegje studenten begeleidde bij een project dat onze droom van een leefbare stad alleen maar versterkt. 

Op de blog van Ringland vertellen vrijwilligers over wat er leeft voor en achter de schermen van de burgerbeweging. Ben jij ook geïnteresseerd om mee te draaien? Mail naar info@ringland.be.