Hoe ziet het knooppunt aan Schijnpoort eruit?
De ‘Hollandse knoop’ (een type aansluiting voor autowegen, dus niet vernoemd naar Holland) moet de noordelijke Ring doen aansluiten op de Noordersingel en de Schijnpoortweg. In de oorspronkelijke plannen kwam dat knooppunt ter hoogte van het Sportpaleis en telde het 26 rijstroken die niet overkapt konden worden.
In de huidige plannen ligt de knoop ter hoogte van het waterzuiveringsstation (in de volksmond de ‘Paaseieren’). De Ring is daar nu uitgetekend op 11 rijstroken (6 zuidwaarts, 5 noordwaarts). Daar moeten nog de ‘hulpstukken’ bijgeteld worden: de op- en afritten en de pech- en calamiteitenstroken. Dat blijven er natuurlijk nog veel. Dat is het gevolg van het feit dat de Oosterweelverbinding daar aansluit op de noordelijke Ring. Die omgeving wordt dan ook de zwaarste verkeersknoop op de hele Ring.
Het goede nieuws is dat het knooppunt Schijnpoort in principe volledig overkapt kan worden. Door de verbindingsweg achter de Ten Eekhovelei te verplaatsen naar de kant van het waterzuiveringsstation – en dus verder van de bewoning – werd het ontwerp al geoptimaliseerd. De burgerbewegingen hebben daarin een doorslaggevende rol gespeeld.
Wanneer later ook meer duidelijkheid ontstaat over het gescheiden verkeerssysteem op de zuidelijke Ring en op de aansluiting daarvan op het gemengd systeem in het noorden, leidt dat wellicht nog tot een verdere wijziging van het ontwerp en een betere leefbaarheid voor de omgeving.
Daarvoor worden in 2021 nog werkbanken en intensieve ‘scrumsessies’ met Lantis en de burgerbewegingen, waaronder ook ’t Schijnverbond, georganiseerd. (30.6.2021)
Vóór de ontwerpsessies met burgerbewegingen en burgers.
Na de ontwerpsessies met burgerbewegingen en burgers.
Basisontwerp voor Ringpark Het Schijn door het ontwerpteam OMGEVING.