Een auto kan je delen

Gebruik je auto alleen als het nodig is

Een auto is een formidabel handig ding. Je kan er planken van meer dan 2 meter lang mee vervoeren, of een zware wasmachine verhuizen. Dankzij die auto kan je ook oma die slecht te been is, vlotjes heen en weer brengen.

Maar broodjes halen bij de bakker? … Daarvoor zijn betere opties. Toch staan er op die mooie zondagmorgen tien klanten aan te schuiven en er staan maar twee fietsen. Hoe komt dat toch?

Waarom is 'gebruik je auto alleen als het echt nodig is' geen onderdeel van de rijopleiding?

Ik vind autorijden persoonlijk erg prettig, zeker als het op de weg rustig is en ik mooie uitzichten heb. Gelukkig hoef ik het niet te vaak te doen. Als je voortdurend achter het stuur zit, is het dan nog fijn?

Ik probeer autoritten samen te voegen. Als ik bijvoorbeeld een hoop rommel naar het containerpark moet voeren, kan ik daarna doorrijden naar de doe-het-zelfzaak voor bouwmaterialen en nog wat planten ophalen in het tuincentrum. De rest van de week blijft mijn auto rustig staan. Maar … zou autodelen dan geen betere optie zijn?

Autodelen

Bij autodelen maken meerdere personen om de beurt gebruik van één of meer wagens. Wie autodeelt, gebruikt enkel een auto als het echt nodig is. Het resultaat is minder auto’s in het straatbeeld. Er komt ruimte vrij.

Zou autodelen iets voor jou zijn?

  • Heb je af en toe een (tweede) wagen nodig of staat jouw wagen vaak stil?
  • Vind je een (tweede) wagen best duur?
  • Kan je je autogebruik op voorhand plannen?
  • Beschouw je een wagen niet als een statussymbool?
  • Wil je bijdragen aan duurzame mobiliteit?

Is je antwoord minstens vier keer ‘ja’? Dan is autodelen iets voor jou!

Er zijn twee soorten van autodelen: ofwel kan je privéauto’s delen, ofwel volg je het aanbod aan autodeelaanbieders met eigen wagens.

Privéauto’s delen

Autobezitters stellen hun wagen ter beschikking van mensen uit de buurt. Je kan de wagen gebruiken door lid te worden van een autodeelgroep die de kosten eerlijk verdeelt zoals Cozycar, of door je te registreren op een platform zoals Getaround, een soort van Airbnb met deelwagens. Verdere informatie vind je bij Autopia.

Autodeelaanbieders met eigen wagens

De autodeelaanbieder stelt wagens ter beschikking van zijn leden. Voor het gebruik betaal je een prijs per kilometer en/of per tijd. De autodeelaanbiers werken elk op hun eigen manier.

Autodelen.net heeft een goed overzicht van aanbieders.

De Antwerpse zuidrand kent nu ook energiecoöperatie ZuidtrAnteen initiatief van burgers die middelen bij elkaar brengen voor duurzame energieprojecten. Zij maken groene stroom die o.a. wordt gebruikt in de elektrische deelfietsen en deelauto’s van Partago.

Autodelen
Mijn auto, mijn vrijheid

Wie probeert er nog indruk te maken met zijn blitse auto? Wie verschuilt zich nog achter de status van zijn karretje op feestjes, bij vrienden, op café? Wat blijft er over van 'mijn auto, mijn vrijheid' wanneer we elkaar voortdurend vastrijden?

Wat drijft de eeuwige automobilist? Is het imago, status en prestige? Is het meer het comfort en de relatieve privacy in zijn of haar vehikel? Of grijpt hij of zij uit puur gewoonte naar de sleutel van die auto die toch voor de deur staat, zonder besef van mogelijke alternatieven? Zou het omvormen van de vaste verkeersbelasting naar een heffing per kilometer een verschil maken?

Zorro hoopt uit de verhalen van de invulmodule van de Modal Selfie meer te weten te komen.

Nabijheid in de 15 minutenstad

Experts schuiven nu het concept van de 15 minutenstad naar voren om onze steden en dorpen gezonder te maken. Een verzameling dorpjes in de stad als het ware, waar je in een kwartier wandelen of fietsen alles vindt wat je in het dagelijkse leven nodig hebt: winkels, scholen, coworking-ruimtes, parken, cafés, restaurants. Ieder ‘dorpje’ is een zelfvoorzienende buurt waar alles extreem nabij is én waar je de auto enkel in uitzonderlijke gevallen nodig hebt.

Een voorbeeld. Je wil een paar schoenen kopen. Een optie is een bijzonder koopje gaan scoren bij Maasmechelen Village Outlet. Doe je dat per auto, dan brengt de rit heen en weer ongeveer 27.000 g CO₂ in de lucht. Je kan hetzelfde doen naar Wijnegem Shopping Centre. Dat is al dichterbij, maar betekent nog steeds 2.000 g CO₂-uitstoot. Je kan ook naar de Meir met de tram. Die produceert 160 g CO₂ per persoon met standaard stroom of 7 g met groene stroom. Je kan ook online vijf paar schoenen thuis laten leveren en 4 paar terugsturen. Dan zitten we weer rond 3.000 g CO₂ per persoon. Ten slotte kan je naar een schoenwinkel in je buurt fietsen of online vijf paar schoenen naar de lokale vestiging laten komen, per fiets gaan passen en kiezen. Dan is er geen extra productie van CO₂.

Kortom: nabijheid is de beste mobiliteit. Probeer je leven dichtbij te organiseren!

Schoenen kopen