Antwerpse burgerbewegingen afwachtend positief over Vlaams regeerakkoord

maandag 30 september 2024

Ringland, Ademloos en stRaten-generaal stellen tevreden vast dat de coalitiepartners zich er in hun Vlaams regeerakkoord toe verbinden ‘de genomen engagementen van het Toekomstverbond (inclusief R1) uit te voeren’. Wat de modal shift betreft, zijn de burgerbewegingen hoopvol gestemd over de aangekondigde inhaaloperatie voor het openbaar vervoer. Het blijft afwachten welke budgetten daar effectief voor uitgetrokken worden.

Bron: persbericht Ademloos, Ringland, stRaten-generaal

In aanloop naar de Vlaamse verkiezingen spraken kopstukken van zes partijen zich tijdens de Ringland-parade zonder voorbehoud uit voor de overkapping, de modal shift en burgerparticipatie – essentiële pijlers van het Toekomstverbond. De burgerbewegingen die in 2017 dat verbond met de overheid afsloten, zijn tevreden dat de drie partijen die het Vlaams regeerakkoord onderhandelden, dat engagement nu ook nakomen. Kort en bondig luidt het op p. 36:

‘Op het vlak van grote wegenprojecten werken we verder aan de optimalisatie van de Ring rond Brussel en voeren we de genomen engagementen van het Toekomstverbond (inclusief R1) uit.’ 

Van hun kant zullen de burgerbewegingen er – in het verdere overleg met de overheid en in de werkbanken met de diverse partners van het Toekomstverbond – actief op toezien dat daar ook concreet werk van gemaakt wordt.   

Masterplan voor R1-Zuid

Zoals ze in hun memorandum voor de Vlaamse regeerperiode 2024-2029 en hun memorandum voor de lokale verkiezingen naar voren schoven, dringen de burgerbewegingen er sterk op aan, tegen de zomer van volgend jaar de studie van de hele R1-Zuid, d.i. van de Kennedytunnel tot het knooppunt in Borgerhout, af te ronden. 

Louis Kuitenbrouwer (voorzitter van Ringland): Er worden nu al delen ontworpen, en er wordt echt goed werk verricht. Maar voorlopig wordt in de plannen nog niet gesproken over het geheel van de overkapping. Nu moet er dringend een overkoepelend masterplan komen, zodat de werken kunnen aansluiten op die voor de Oosterweelverbinding en de noordelijke Ring vanaf het Sportpaleis. Ook voor de globale timing van het hele Toekomstverbond – alles klaar tegen uiterlijk 2037 – is dat van groot belang.’

Mental shift voor de modal shift

In het hoofdstuk over de modal shift worden de ambities van de vorige regering herbevestigd (aandeel duurzame modi 50% tegen 2030, uitbouw van Hoppinpunten, gericht inzetten op fietsinvesteringen en deelmobiliteit enz.). Bovendien blijkt uit het regeerakkoord een politieke mental shift voor zowel beter als meer openbaar vervoer, met navenante investeringsambities. Op p. 38: 

‘We voorzien deze legislatuur forse investeringen in trams en bussen en voorzien een groeipad tegen het einde van de legislatuur van de exploitatiemiddelen van De Lijn.’

De burgerbewegingen lezen in die passage de intentie om een inhaalbeweging te maken voor het openbaar vervoer, ‘als een belangrijke hefboom in de strijd tegen vervoersarmoede’, zoals het in het akkoord luidt. Voor Antwerpen en het Toekomstverbond betekent die trendbreuk dat – in opvolging van eerdere engagementen beslist door het politiek stuurcomité – werk zal worden gemaakt van een forse uitbreiding van het Antwerpse tramnet en van een betere doorstroming van het openbaar vervoer op het wegennet. Ook bepleit de nieuwe Vlaamse regering, gebruikmakend van haar goedkeuringsbevoegdheid met betrekking tot het vervoersplan van de NMBS, de inrichting van een echt voorstadsnet in Antwerpen, Gent en de Vlaamse Rand.

Peter Vermeulen (projectleider van Ringland): ‘Na jaren van investeringen in vooral fietspaden richt de regering zich nu op een inhaalbeweging voor het openbaar vervoer. Die trendbreuk is goed nieuws voor Antwerpen, waar de noden inzake het openbaar vervoer groot zijn.’

The proof of the pudding zit uiteraard in de uitvoering van die intenties, te beginnen met hoe de engagementen budgettair verwerkt zullen worden in de beleidsplannen van de nieuwe minister van Mobiliteit Annick De Ridder. Zij kent alvast de uitdagingen in de regio Antwerpen en heeft zich ook eerder al geëngageerd in het hele Ring-project.

Vervoersautoriteit

Tot slot valt in het regeerakkoord (p. 38) te lezen: ‘We onderzoeken wie de opdracht van vervoersautoriteit het efficiëntst kan uitvoeren.’

Manu Claeys (voorzitter stRaten-generaal): ‘We bekijken dat debat met belangstelling. We geloven erin dat lokale noden het best lokaal worden ingevuld en geregisseerd. Goed samenwerken is hier de sleutel.’